مروری بر کتاب مبانی مدیریت فرایند کسب و کار (Fundamental of Business Process Management)
کتاب های زیادی درباره مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) وجود دارد . کتاب هایی که با نگاهی کلی، تئوری ها و تجربیات این حوزه مدیریتی را بیان کرده اند و کتاب هایی که بصورت تخصصی به یک محدوده خاص از مدیریت فرایند کسب و کار متمرکز شده اند ، بعنوان مثال کتاب هایی که در مورد BPMN یا داده کاوی نوشته شده اند . یا کتاب هایی آکادمیک همچون هندبوک های ۲ جلدی BPM که کلکسیونی از مقالات علمی است . اخیرا با توجه به راه اندازی و رشد دوره های BPM در دانشگاه ها ، کتاب هایی درسی طراحی شده اند که این موضوع را به دانشجویان معرفی می کنند .
کتاب مبانی مدیریت فرایند کسب و کار (Fundamental of Business Process Management) یک کتاب درسی است که توسط چهار استاد دانشگاه نوشته شده است : مارلون دوماس از دانشگاه تارتو کشور استونی، مارچلو لا روزا از دانشگاه کوئیزلند استرالیا، جان مندلینگ از دانشگاه وین اتریش و هاجو ریجرز از دانشگاه آیندهون هلند .
با شروع مطالعه متوجه شدم نه تنها این کتاب برای دوره های دانشگاهی مناسب است بلکه می تواند کتاب مقدماتی خوبی برای مدیران صنایع باشد .
نویسندگان اتصال خوبی را بین مدیریت کسب و کار و جنبه های فناوری اطلاعات ایجاد کرده اند . کتاب هایی همچون Business Process Change به جنبه های مدیریت کسب و کار اشاره دارند و کتاب هایی همچون Workflow Management به جنبه های فناوری اطلاعات مبحث مدیریت فرایند کسب و کار پرداخته اند . مولفان در کتاب گفته اند می خواهند کتابی را تولید کنند که ” به BPM به عنوان یک موضوع بین رشته ای می پردازد و تلاش دارد توازنی را بین مدیریت کسب و کار و جنبه های فناوری اطلاعات ایجاد کند … “
علاوه بر مورد فوق مولفان تلاش کرده اند کتاب خوبی را برای آموزش های دانشگاهی تالیف کنند و مطالب کتاب قویا بر آخرین پژوهش ها در BPM پایه گذاری شده است .
عنوان فصل های کتاب به قرار زیر هستند :
۱- معرفی مدیریت فرایند کسب و کار
۲- شناسایی فرایند
۳- مبانی مدلسازی فرایند
۴- مدلسازی فرایند پیشرفته
۵- اکتشاف فرایند
۶- تجزیه و تحلیل کیفی فرایند
۷- تجزیه و تحلیل کمی فرایند
۸- بازطراحی فرایند
۹- خودکارسازی (اتوماسیون) فرایند
۱۰- هوش فرایند
مولفان بصورت کاملا شفاف بیان کرده اند که باور دارند مدیریت فرایند کسب و کار چیزی بیش از سیستم مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS)است . در چرخه حیات ۶ مرحله ای تشریح شده در کتاب ، ۴ مرحله به مباحثی غیر از فناوری اطلاعات می پردازد و این ۴ مرحله را از وظایف تحلیلگران فرایند می دانند .
کتاب بخوبی خواننده را در مراحل مختلف چرخه حیات مدیریت فرایند کسب و کار به پیش می برد و با مثال های کاربردی در قالب مدل های فرایندی، تشریح خوبی از مفاهیم ارائه می دهد . در میان مطالب هر فصل تمرین های مناسبی برای درک بهتر مفاهیم گنجانده شده است و برای خواننده فرصت پردازش بیشتر مفاهیم را فراهم می آورد .
به نظر من اساتید دانشگاه و مدرسان BPM می توانند کتاب را بعنوان منبع درسی مورد استفاده قرار دهند و از مزایای تمرین های خوب آن بهره مند شوند . حال این سوال مطرح می شود که آیا این کتاب برای مجریان پروژه های مدیریت فرایند کسب و کار مناسب است ؟ تصور می کنم کتاب توانسته با بیانی گویا مفاهیم را تشریح کند و مروری زیبا از آخرین تکنیک های نرم افزاری همچون ابزارهای BPMS و فرایند کاوی ارائه دهد که برای به روز آوری اطلاعات بسیار مفید خواهد بود .
این کتاب در حال ترجمه بوده و می توانید از طریق وب سایت اختصاصی آن اطلاعات بیشتری بدست آورید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.